Tuesday, February 23, 2010

rph pjpk ting.2 minggu 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 8 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 2L Hari : Isnin
Masa : 3.25-4.35 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Balapan
TAJUK PEMBELAJARAN : Lari bergantiganti, 4 x 400 meter .
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti kecergasan mengikut kaedah dan prosedur yang betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan pertukaran baton. .
2. Mengetahui tanggungjawab sebagai pelari .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti kecergasan secara kumpulan.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid perlu mengetahui asas teknik pertukaran baton sebelum dapat memahirkan diri.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 10 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 2 N Hari : Rabu
Masa : 4.35-5.45 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Balapan
TAJUK PEMBELAJARAN : Lari bergantiganti, 4 x 400 meter .
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti kecergasan mengikut kaedah dan prosedur yang betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan pertukaran baton. .
2. Mengetahui tanggungjawab sebagai pelari .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti kecergasan secara kumpulan.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid perlu mengetahui asas teknik pertukaran baton sebelum dapat memahirkan diri.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 12 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 2K Hari : Jumaat
Masa : 5.10 – 6.20 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Balapan
TAJUK PEMBELAJARAN : Lari bergantiganti, 4 x 400 meter .
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti kecergasan mengikut kaedah dan prosedur yang betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan pertukaran baton. .
2. Mengetahui tanggungjawab sebagai pelari .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti kecergasan secara kumpulan.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid perlu mengetahui asas teknik pertukaran baton sebelum dapat memahirkan diri.

rph pjpk ting.2 minggu 5

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 1 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 2L Hari : Isnin
Masa : 3.25-4.35 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Balapan
TAJUK PEMBELAJARAN : Teori dan undang-undang lari berganti-ganti.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan ulangkaji asas lari berganti-ganti
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan undang-undang.
2. Mengetahui tanggungjawab sebagai pelari .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti perbincangan dalam kumpulan.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid perlu mengetahui undang-undang lari berganti-ganti.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 3 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 2 N Hari : Rabu
Masa : 4.35-5.45 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Balapan
TAJUK PEMBELAJARAN : Teori dan undang-undang lari berganti-ganti.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan ulangkaji asas lari berganti-ganti
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan undang-undang.
2. Mengetahui tanggungjawab sebagai pelari .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti perbincangan dalam kumpulan.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid perlu mengetahui undang-undang lari berganti-ganti.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 5 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 2K Hari : Jumaat
Masa : 5.10 – 6.20 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Balapan
TAJUK PEMBELAJARAN : Teori dan undang-undang lari berganti-ganti.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan ulangkaji asas lari berganti-ganti
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan undang-undang.
2. Mengetahui tanggungjawab sebagai pelari .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti perbincangan dalam kumpulan.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid perlu mengetahui undang-undang lari berganti-ganti.

rph pjpk ting.1 minggu 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 9 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 1E Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Daya tahan otot
TAJUK PEMBELAJARAN : Bangkit tubi dan kilas pinggang
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti bangkit tubi dan kilas pinggang dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan daya tahan otot.
2. Mengetahui konsep biomekanik daya tahan otot.
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Aerobic mat.
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari kepentingan daya tahan otot.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 9 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 1 A Hari : Selasa
Masa : 4.35-5.45 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Daya tahan otot
TAJUK PEMBELAJARAN : Bangkit tubi dan kilas pinggang
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti bangkit tubi dan kilas pinggang dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan daya tahan otot.
2. Mengetahui konsep biomekanik daya tahan otot.
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Aerobic mat.
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari kepentingan daya tahan otot.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 11 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 1 I Hari : Khamis
Masa : 3.25-4.35 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Daya tahan otot
TAJUK PEMBELAJARAN : Bangkit tubi dan kilas pinggang
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti bangkit tubi dan kilas pinggang dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan daya tahan otot.
2. Mengetahui konsep biomekanik daya tahan otot.
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Aerobic mat.
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari kepentingan daya tahan otot.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 11 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 1 C Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Daya tahan otot
TAJUK PEMBELAJARAN : Bangkit tubi dan kilas pinggang
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti bangkit tubi dan kilas pinggang dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan daya tahan otot.
2. Mengetahui konsep biomekanik daya tahan otot.
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Aerobic mat.
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari kepentingan daya tahan otot.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 12 Febuari 2010 Minggu : 6
Tingkatan : 1 G Hari : Jumaat
Masa : 4.00 – 5.10ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Daya tahan otot
TAJUK PEMBELAJARAN : Bangkit tubi dan kilas pinggang
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti bangkit tubi dan kilas pinggang dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan daya tahan otot.
2. Mengetahui konsep biomekanik daya tahan otot.
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Aerobic mat.
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari kepentingan daya tahan otot.

rph pjpk ting.1 minggu 5

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 2 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 1E Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Bola Sepak
TAJUK PEMBELAJARAN : Kemahiran menendang dan menyerkap.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti menendang dan menyerkap bola dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan fasa lakuan menendang dan menyerkap.
2. Mengetahui konsep biomekanik pergerakan kaki .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Bola, skitel
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari fasa menendang dan menyerkap bola dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 2 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 1 A Hari : Selasa
Masa : 4.35-5.45 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Bola Sepak
TAJUK PEMBELAJARAN : Kemahiran menendang dan menyerkap.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti menendang dan menyerkap bola dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan fasa lakuan menendang dan menyerkap.
2. Mengetahui konsep biomekanik pergerakan kaki .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Bola, skitel
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari fasa menendang dan menyerkap bola dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 4 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 1 I Hari : Khamis
Masa : 3.25-4.35 ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Bola Sepak
TAJUK PEMBELAJARAN : Kemahiran menendang dan menyerkap.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti menendang dan menyerkap bola dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan fasa lakuan menendang dan menyerkap.
2. Mengetahui konsep biomekanik pergerakan kaki .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Bola, skitel
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari fasa menendang dan menyerkap bola dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 4 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 1 C Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Bola Sepak
TAJUK PEMBELAJARAN : Kemahiran menendang dan menyerkap.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti menendang dan menyerkap bola dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan fasa lakuan menendang dan menyerkap.
2. Mengetahui konsep biomekanik pergerakan kaki .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Bola, skitel
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari fasa menendang dan menyerkap bola dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Pendidikan Jasmani / Pendidikan Kesihatan .
Tarikh : 5 Febuari 2010 Minggu : 5
Tingkatan : 1 G Hari : Jumaat
Masa : 4.00 – 5.10ptg.
TUNJANG PEMBELAJARAN : Bola Sepak
TAJUK PEMBELAJARAN : Kemahiran menendang dan menyerkap.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
PSIKOMOTOR : 1. Melakukan aktiviti menendang dan menyerkap bola dengan betul.
KOGNITIF : 1. Menyatakan kepentingan fasa lakuan menendang dan menyerkap.
2. Mengetahui konsep biomekanik pergerakan kaki .
AFEKTIF : 1. Menunjukkan minat, kerjasama dan tanggungjawab dalan aktiviti.
AKTIVITI ;
Memanaskan badan.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti .
Aktiviti permainan kecil.
Rumusan dan menyejukkan badan.
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Pakaian sukan.
PERSEDIAAN GURU : Bola, skitel
KAEDAH GURU : Perbincangan .
Refleksi :
Murid dapat mempelajari fasa menendang dan menyerkap bola dengan baik.

rph bm peralihan minggu 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 8 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Isnin Minggu : 6
Masa : 4.35-5.45 ptg
TAJUK : Bacaan Luas
TEMA : Membaca dan memahami teks.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Membaca dengan intonasi yang betul dalam sebutan baku.
2. Membina ayat perintah dengan betul.
AKTIVITI ;
Perbincangan tentang tajuk secara umum.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti membaca.
Latihan membaca dan menulis.
Rumusan .
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
REFLEKSI :
Murid ada peningkatan usaha membaca.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 9 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Selasa Minggu : 6
Masa : 12.50-2.00 ptg
TAJUK : Amalan hidup sihat.
TEMA : Makanan untuk kesihatan.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Membaca dengan intonasi yang betul dalam sebutan baku.
2. Menulis ayat majmuk bagi perenggan pengenalan .
AKTIVITI ;
Perbincangan tentang tajuk secara umum.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti membaca.
Latihan membaca dan menulis.
Rumusan .
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
REFLEKSI :
Murid berminat dengan tajuk makanan kerana ada pengalaman yang luas tentang makanan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 10 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Rabu Minggu : 6
Masa : 3.25 - 4.35 ptg
TAJUK : 1. Masyarakat Penyayang
TEMA : Menulis ayat tunggal .
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Membaca dengan intonasi yang betul dalam sebutan baku.
2. Menulis mengikut susunatur huruf yang betul.
AKTIVITI ;
Perbincangan tentang tajuk secara umum.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti membaca.
Latihan membaca dan menulis.
Rumusan .
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea.
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks, buku latihan dan alat tulis.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks
REFLEKSI :
Ramai murid yang masih lemah dalam membaca dan mengeja. Tetapi murid menunjukkan
minat untuk membaca buku .

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 12 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Jumaat Minggu : 6
Masa : 2.00 – 3.10 ptg

NILAM

rph bm peralihan minggu 5

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 1 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Isnin Minggu : 5
Masa : 4.35-5.45 ptg
TAJUK : Bacaan Luas
TEMA : Membaca dan memahami teks.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Membaca dengan intonasi yang betul dalam sebutan baku.
2. Membina ayat perintah dengan betul.
AKTIVITI ;
Perbincangan tentang tajuk secara umum.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti membaca.
Latihan membaca dan menulis.
Rumusan .
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
REFLEKSI :
Murid ada peningkatan usaha membaca.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 2 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Selasa Minggu : 5
Masa : 12.50-2.00 ptg
TAJUK : Amalan hidup sihat.
TEMA : Makanan untuk kesihatan.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Membaca dengan intonasi yang betul dalam sebutan baku.
2. Menulis ayat majmuk bagi perenggan pengenalan .
AKTIVITI ;
Perbincangan tentang tajuk secara umum.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti membaca.
Latihan membaca dan menulis.
Rumusan .
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea .
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, berani dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks dan buku latihan.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks .
REFLEKSI :
Murid berminat dengan tajuk makanan kerana ada pengalaman yang luas tentang makanan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 3 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Rabu Minggu : 5
Masa : 3.25 - 4.35 ptg
TAJUK : 1. Masyarakat Penyayang
TEMA : Menulis ayat tunggal .
OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Di sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
1. Membaca dengan intonasi yang betul dalam sebutan baku.
2. Menulis mengikut susunatur huruf yang betul.
AKTIVITI ;
Perbincangan tentang tajuk secara umum.
Murid di bahagikan kepada kumpulan untuk aktiviti membaca.
Latihan membaca dan menulis.
Rumusan .
KBKK : Membuat inferens dan menjana idea.
NILAI MURNI : Hormat-menghormati, dan bertanggungjawab
PERSEDIAAN MURID : Buku teks, buku latihan dan alat tulis.
PERSEDIAAN GURU : Buku teks
REFLEKSI :
Ramai murid yang masih lemah dalam membaca dan mengeja. Tetapi murid menunjukkan
minat untuk membaca buku .

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 5 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Jumaat Minggu : 5
Masa : 2.00 – 3.10 ptg

NILAM


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Bahasa Melayu
Tarikh : 6 Febuari 2010 Tingkatan : Peralihan
Hari : Jumaat(Sabtu Ganti 2) Minggu : 5
Masa : 2.00 – 3.10 ptg

NILAM- Membaca suratkhabar Berita Harian.